Uluslararası Nakliyat

Uluslararası Nakliyat

Dünyada ticaret olduğu ve firmalar birbirlerinden ürün alıp sattıkları sürece lojistiğin yanı sıra gerek uluslar arası taşımacılık gerek yurtiçi taşımacılık vazgeçilmez bir unsur olarak önemini koruyacaktır. Firmalar arasında ki mal alımı veya satımı sonunda bu malların taşınması, depolanması, depolama esnasında müşteri talebine göre konsolide edilmesi veya ambalajlanması, eğer yurtdışına ihraç edilecek ise gümrük işlemlerinin yapılması tamamen lojistiğin bölümleridir ve dünyada ki ticaretle birlikte her geçen gün bu bölümler daha da önem kazanmaktadır.

Gerek yurtiçi gerekse uluslar arası taşımacılıkta en önemli unsur teslim alınan yükü minimum maliyet, maksimum hız ile istenen yere ulaştırmaktır. Bugün bunun yeteri kadar uygulanamamasının altında yatan en büyük neden Türkiye de ki depoların coğrafi yerlerinin iyi olmamasının yanında depo operasyonlarının yeteri kadar iyi bilmeyen ve depo içerisinde organize olamayan ekiplerden kaynaklanmaktadır. Depoların coğrafi konumlarının iyi belirlenmesinden kasıt müşterilere yakın olması, eğer yurtiçi depodan bahsediyorsak şehir çıkışlarına yakınlığı,eğer uluslar arası ihracat deposu veya antrepoların gümrüklü sahalara yakınlığıdır. Taşımacılığın temel prensibi olan minimum maliyet maksimum hız sloganına uymak için depolama çok önemlidir. Eğer yurtiçi nakliyeden bahsediyorsak depo operasyonları ne kadar hızlı olursa yüklenen aracın bir an önce yola çıkması ve istenen adreste bulunması o derece hızlanır. Eğer uluslar arası bir ihracat deposundan bahsediyorsak burada da önemli olan ekiplerin iyi organize olabilmesi ve parsiyel yükleri gideceği istikametlere göre düzenli yüklemeleri gerekmektedir. Ancak konumuz uluslar arası nakliyat olduğunda minimum maliyet maksimum hızı sağlayabilmek için gümrük ekiplerine de büyük iş düşmektedir. Depoda yüklenen araçlarının evrakları prosedüre uygun olarak hazırlanmalıdır. Dolayısıyla araç gümrük sahasında ne kadar az beklerse istenen adrese o kadar çabuk varabilir. Toparlayacak olursak yurtiçi nakliyede depolamanın, uluslar arası nakliyede hem depolama hem gümrüklemenin önemi çok yüksektir.

“ Minimum maliyet , maksimum hız “

Bu başlık altında sorulması gereken temel soru “müşteriden alınan yükü en hızlı nasıl nakledebirim? “ olmalıdır. Bu konuda uluslar arası nakliyeciler Avrupa’ya gönderecekleri araçlarını devamlı Bulgaristan üzerinden gönderiyorlardı. İtalya, İspanya tırları İpsala’dan çıkış yapıp İtalya Sicilya hattını kullanıyorlardı. Buralarda ki yol, şoför ve araç masrafları ve araçların Bulgaristan ve Sicilya hattında soyulma durumları Türk nakliyecisini çok ciddi bir çıkmaza sokmakta idi. Türkiye’deki nakliyecilerin birleşmesi ile 1994 yılında kurulan RO-RO işletmeleri sayesinde bugün Türkiye’deki tırların romörkleri  İstanbul’daki Pendik ve Ambarlı limanlarından İtalya Triesta , İtalya Samer , Fransa Toulon limanlarına taşınmaktadır. Gemilere sadece romörkler verilerek çekicileri yine Türkiye’de çalışmakta diğer ülkelerde farklı çekicilerle alınan romörklar istenen adreslere dağılmaktadır. Böylece Türk nakliyecisi çekicileri yurtdışına göndermeyerek gerek araçların yıpranmasını gerekse mazot maliyetlerini yarı yarıya indirmiştir. Bu kolaylığı sadece Fransa ve İtalya ile sınırlandırmayan Türk nakliyecisi RO-RO’yu kısa zamanda İzmir, Mersin ve Zonguldak, Trabzon limanları üzerinden Köstence, Kırım, Novorossisyk, Sochı ve Poti limanlarına da taşımıştır. Fas, Tunus gibi ülkelere ise İspanya ve İtalya Triesta limanlarından aktarma yapılarak gemiyle taşıma gerçeklemektedir. Yakında Türkiye’de yurtiçi taşımalarında da buna benzer bir çalışmalar sayesinde maksimum hızın yakalanacağını ümit ediyoruz.

Parsiyel yük taşımacılığına yoğunlaşmış şirketlerdeki operasyon sorumlularının yük sıralamalarını yeteri kadar iyi yapamamasından dolayı gidilen adreslerde istenen yük ineceği zaman inmesi gereken yükü bulabilmek için birçok yükün indirilmesine neden oluyor. Bu durumda birçok eşyanın gereksiz yere yıpranmasına yol açıyor.  Örneğin  yurtiçi depomuzdan çıkan BURSA + İZMİR + ANTALYA’ya taşımacılık yapan parsiyel aracımız Bursa’ya vardığında Bursa yükünü bulabilmek için İzmir ve Antalya yükleride indirilebiliyor. Bu durumda yüklerin gereksiz yere yıpranmasına yol açmasının yanında  o esnada meydana gelen hasar nakliyeyi gerçekleştiren nakliye firmasına fatura ediliyor. Buna benzer durumlarda ilk inmesi gereken yük yükleme kapaklarının oraya, daha sonra inmesi gerek yüklerde önceliğe uygun olarak yüklenmelidir.